Методична робота













Маленький прогрес у співпраці з На Урок.


У Заліщицькій державній гімназії відбувся семінар для директорів закладів освіти Заліщицької та Товстенської громад на тему "Виклики в сучасній освіті".

Мої вишивки великоднього декору прикрасили захід.












Працюю на платформі "На Урок": користуюся матеріалом виховної тематики, черпаю знання і створюю тести для уроку "Захист України"

  «На Урок» створена для того, щоб кожен школяр, незалежно від місця проживання, зміг отримувати якісні знання в цікавому форматі.



Підвищення кваліфікації 2023.
Курси  на платформі edEra




Курси Prometheus




Участь у конкурсі.

Громадська організація «СвітлА» (м.Запоріжжя) проводить різноманітні конкурси, акції, майстер-класи в підтримку збройних сил України, на допомогу внутрішньо переміщеним особам, людям, які опинилися в скрутних життєвих обставинах.

Кошти, зібрані під час проведення Всеукраїнського дистанційного мистецького конкурсу «Янголятко Перемоги» у грудні було використано на потреби збройних сил України. 

Долучилася!





Освітній курс "Безбар`єрна грамотність" (січень 2022)






Самоосвіта. 



  21.12.2020 

 Участь  в  ярмарці-фестивалі на тему «Екотренди в освіті: ціннісні орієнтири». Розглядалося питання:

- життєві  цінності 

- особистість в екоцентризмі

- психогеографія в освітньому процесі

- екопростір,здорово- збережувальні компетентності учнів










Майстер-клас створення новорічної композиції



 


                 ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПЛАН АТЕСТАЦІЇ

вихователя гімназійного гуртожитку

Гаджамури  Лесі Михайлівни

№ з/п

                                                Зміст роботи                                          

Термін

Відмітка про виконання

1. Організаційно-педагогічні заходи.                                                                           

                                                                                                             

1.

-  Ознайомлення з Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників України, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20 грудня 2011 року № 1473 (із змінами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 08 серпня 2013 року № 1135)

- Складання індивідуального плану роботи вчителя, що атестується..

Вересень           

 2020 року

 

2. Самоосвітня діяльність.

2.

-  Самостійне вивчення наукової методичної і педагогічної літератури.

- Підвищення рівня професійної компетентності педагога через курси підвищення кваліфікації, семінари на платформі  EdEra,  Prometheus.

- Участь в роботі шкільного МО  класних керівників.

- Публічні виступи на МО, нараді.

- Публікації розробок по методичній і виховній роботі на інтернет-сайті гімназії та блозі гуртожитку.

- Узагальнення підсумків діяльності над методичною темою.  Захист портфоліо  вихователя.

Протягом  року

 

3. Система контрольно-корекційної діяльності.

3.

Ознайомлення з критеріями оцінювання фахової діяльності та вимогами до оформлення атестаційних матеріалів.

Вересень 2020 року

 

4.

Перевірка ведення індивідуальної документації:                                        

-план виховної роботи;

-щоденний план роботи

Вересень 2020        

Протягом  року

 

 

 

4.Виховна робота

5

Проведення виховних заходів:

-Вечір «Будьмо, знайомі!»

- Спортивно-розважальна програма «Козацькі розваги»

- Конкурсно-розважальна гра «Міні-міс гуртожитку»

- Тематичні бесіди,  виховні години,конкурси.

- Алфавітний челендж  «Їмо їжу по алфавіту»

 -  Інтелектуальна гра « Чомучки »

- Конкурс «Нумо,дівчата.»

- МК з виготовлення великоднього декору

- Флешмоб #Українськахустка

-  музичний челендж привітань до Дня Матері

 

 Вересень2020

 Жовтень 2020

 

 Грудень 2020 Протягом року 

 

 Листопад 2020

Грудень  2020

Березень 2021

 

Квітень 2021

 

січень2021

 

травень 2021

 

проведено 

квест  онлайн

6

Виступи на методичній нараді:

Тема «Згуртування колективу дітей на КТС» (колективно - творчих справ)

 

 Протягом року

 

7

Участь у засіданнях МО класних керівник

Протягом року

 

8

Підготувати персональну папку з атестаційним матеріалом.

До лютого 2021

 

 

9

Завершити оформлення власного порт фоліо вихователя

До березня 2021

 

10

 

 

11

 

 

12

 

 

 

               Самоосвіта. Підвищення кваліфікації.















Самоосвіта під час карантину.






















                   Матеріали з досвіду роботи                        Гаджамури Лесі Михайлівни,                  вихователя гуртожитку
Заліщицької державної гімназії,
спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії,  вихователя-методиста

Проблема,над якою працюю:«Згуртування колективу дітей,які проживають в гімназійному гуртожитку, на засадах КТС (колективно-творчі справи)

Чільне місце в системі позакласної виховної роботи загальноосвітніх навчально-виховних закладів посідають колективні творчі справи (КТС).
Методика організації колективних творчих справ є результатом багаторічних творчих пошуків педагогів. Систематизував і дав наукове обґрунтування цій методиці дослідник І.П. Іванов.

Колективна творча справа- це вияв життєво-практичної соціальної турботи про поліпшення умов суспільного життя. Це сукупність певних дій, спрямованих на загальну користь. Це справа колективна, оскільки в її плануванні, підготовці, проведенні, обговоренні беруть участь усі члени колективу. Це творча справа, оскільки на кожній стадії її здійснення всі вихованці разом із вихователем  мають змогу виявити свої творчі можливості у пошуку засобів, методів, прийомів, які б забезпечили успіх.
Колективні творчі справи є важливим фактором розв'язання виховних завдань. Виховні завдання, які висуваються педагогами у процесі КТС, розв'язуються непомітно: члени колективу визначають ці завдання, і вони стають для них вимогами до самих себе. У процесі КТС одночасно розв'язується багато виховних завдань морального, фізичного, трудового, розумового, естетичного рівнів. КТС розвивають у єдності три сторони особистості: пізнавально-світоглядну (знання,переконання, погляди, ідеали), емоційно-вольову (почуття, інтереси, потреби), дійову (вміння, навички, здібності, риси характеру). Участь вихованців у підготовці та проведенні КТС якнайкраще сприяє їх залученню до активної соціальної діяльності, а отже, створює оптимальні умови для набуття соціального досвіду.
Колективні творчі справи різняться передусім пізнавально-практичною спрямованістю на розвиток кожної особистості зокрема і творчого колективу загалом.                                               Процес підготовки та проведення колективних творчих справ має кілька етапів.
Попередня робота вчителів-вихователів. Визначаються виховні завдання КТС: шляхом бесіди, розповіді педагог має захопити учнів цікавістю, привабливістю, перспективністю майбутньої справи. Тут не може бути менторського тону, нав'язування вихованцям власної думки щодо теми КТС. Це має бути доброзичлива, цікава товариська розмова.
Колективне планування. Вихованці разом із педагогом складають план майбутньої КТС. При цьому враховується думка окремих груп дитячого колективу і окремих вихованців, визначаються можливі виконавці тих чи інших доручень, обговорюються альтернативні варіанти.
Підготовка КТС. Створений проект справи уточнюється організаційною групою; визначаються мікрогрупи, які працюватимуть над виконанням конкретних доручень як складових колективної справи; проводяться періодичні обговорення процесу підготовки, переглядається і перевіряється рівень готовності мікрогруп до участі у справі, коригуються дії мікрогруп і окремих вихованців. Дуже важливо на цьому етапі враховувати інтереси і творчі можливості учнів, підбадьорювати їх, додавати впевненості у власних силах, допомагати оволодіти методами і прийомами виконання тих чи інших завдань. Цей етап є головним, оскільки вимагає від кожного члена колективу напруженої діяльності.
Проведення КТС. Це головний етап роботи. На цій стадії кожен член колективу має можливість виявити свої творчі здібності, показати результати колективної творчої діяльності.
Колективні підсумки. Цей етап передбачає ретельний аналіз усього ходу підготовки і проведення КТС з метою позитивної оцінки дій мікрогруп, окремих членів колективу, виявлення утруднень, помилок, які були на всіх етапах, визначення шляхів подолання труднощів і недоліків у подальшій роботі.
Колективні творчі справи насичені виховними можливостями. Але вони можуть бути реалізовані за умов дотримання таких вимог:
необхідно ретельно дотримуватися послідовності дій під час підготовки та проведення будь-якої КТС, не порушуючи функцій педагога в системі діяльності "вихованці-вихователь";
• не можна розглядати кожний з видів КТС у чистому варіанті. При плануванні, підготовці та проведенні будь-якого виду КТС мають використовуватись досвід, методи і засоби в діях, набутих під час попередніх КТС;
КТС мають бути складовою навчально-виховного процесу в школі;
• всебічний розвиток стосунків творчої співдружності вихователів і вихованців, спрямованих на спільне розв'язання соціальних завдань; організація цих стосунків на рівні педагогічного співробітництва;
розвиток відносин творчої співдружності між вихованцями різних вікових груп з метою збагачення молодших школярів соціальним досвідом вихованців старшого покоління;
• створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей кожного члена колективу, а також творчої співдружності вихованців.
Виходячи з досвіду роботи, класифікую КТС на:
*організаційні;
     *суспільні;
*пізнавальні;
*трудові;
*художньо-естетичні;
*спортивно-оздоровчі .
Як бачимо, педагогічна діяльність вихователя -багатогранна, вимагає наполегливої творчої праці, спрямованої на фізичний, психічний, соціальний розвиток особистості, наповнена глибоким моральним змістом і задовольняє пізнавальні інтереси вихованців. А це вимагає від вихователя постійної праці над собою.
Ефективність роботи вихователя багато в чому зумовлюється тим, наскільки він знає особливості анатомо-фізіологічного і соціально-психологічного розвитку особистості та учнівського колективу. Тому важливою є системна і своєчасна взаємодіяльність чотирьох складових навчально-виховного процесу:
 - вихователь гімназійного гуртожитку;
 - медична сестра;

 - практичний психолог;
 - класний керівник.
Важливими етапами такої роботи на початок навчального року є:
·         вступні психологічні тестування;
·         оформлення листків здоровя та щотижневі профілактичні огляди-бесіди;
·         заповнення соціального паспорту гімназистів, які проживають у гуртожитку.

                              Анкета для першокласника

1. Що змінилося в твоєму житті, коли ти став гімназистом?
2. З якими труднощами тобі довелося зустрітися в гімназії? Чи вдалося тобі їх подолати?
3. З якими труднощами тобі довелося зустрітися у гуртожитку? Чи вдалося тобі їх подолати?
4. Ти прийшов у гімназію, тому що …
    5. Чи звикли ви до навчання , умов гімназії?
    6. Чи жив (жила) ти колись окремо від батьків?
7.Чи подружився(-лася) ти  з дітьми у кімнаті(гуртожитку)?


Я відчуваю в школі
Так
Спокій

Втома

Нудьгу

Радість

Упевненість в собі

Занепокоєння

Незадоволення собою

Роздратування

Сумнів

Образу

Почуття приниження

Страх

Тривогу за майбутнє

Вдячність

Симпатію до учителів

Бажання приходити сюди

Я  в гуртожитку
Так
Спокій

Втома

Нудьгу

Радість

Упевненість в собі

Занепокоєння

Незадоволення собою

Роздратування

Сумнів

Образу

Почуття приниження

Страх

Тривогу за майбутнє

Вдячність

Симпатію до вихователів

Бажання приходити сюди
















                                    







                        



                                                                                                    Знайомство з гімназією.
                      
                  
                     Листок здоров’я
Прізвище,ім’я,по-батькові
Дата народження
Група з фіз.виховання
Термін  дії
Зміни групи з фіз.вих
Термін    дії
Приміт- ка
1.
Сорба Є.
11.03.03
Основна
1 рік



2.
Тракало М.
24.01.03
основ-на
1рік



3.
Полева С.
24.09.01
Спецмедгрупа
1 рік



4.
Чимбур В.
26.04.99
Підготовча
1рік



5.
Качуряк Ю.
25.08.04
Підготовча
1рік



       Соціальний паспорт гімназистів, що проживають в гуртожитку.
    
    ПІП
Діти-сироти
Діти з малозабез.сімей

Діти-напів-сироти
Діти,які постр.внаслідок ЧАЕС
Діти-інваліди
Діти з багат.роди -ни
Діти,батьки яких в АТО
Смутило Ю.





  3 дітей

Тракало М. Тракало О.



              

4 дітей

Мельник В.





6 дітей

Осадчук Н. Верхола Я. Чимбур Е.



*              *               *



Полева С.





4 дітей


Дійсно, погоджуюся з актуальністю думки  К.Д. Ушинського:"Якщо педагогіка хоче виховувати людину в усіх відношеннях, то вона повинна попереду пізнати її також в усіх відношеннях".І в іншому місці: "Вихователь повинен прагнути пізнати людину такою, якою вона є в дійсності, з усіма її слабостями і в усій її величі, з усіма її буденними, дрібними потребами і з усіма її великими духовними вимогами... Тоді тільки буде він спроможний черпати в самій природі людини засоби виховного впливу, – а засоби ці величезні!"
Основними перевагами КТС є:
1. Соціальна спрямованість діяльності. Усю колективну творчу діяльність спрямовую на поліпшення виховної роботи.
Прикладом такої діяльності вважаю участь у багаторічному соціальному проекті «Подаруй дитині надію». Особливу увагу звертаємо на людей, які потребують допомоги (літні люди та діти-інваліди,вихованці Заліщицького ОБНРЦ). При спілкуванні гімназистів з даною категорією дітей та дорослих спостерігаємо утвердження соціальної, моральної справедливості. А отже формується, що надзвичайно важливо, громадянська позиція кожного учня.
2. Турботливі стосунки. З дітьми налагоджую доброзичливі, щирі, демократичні стосунки,  сподіваючись на інтерес до спільної діяльності. Такі стосунки не заперечують вимогливості, але змінюють її характер: вимоги висуваю не я як педагог, а спільна справа. Отже, діти готуються до майбутньої діяльності, орієнтуючись на поліпшення свого мікросередовища.
3. Поділ колективу на міні-колективи (творчі групи, екіпажі, бригади, ланки тощо). За двоступеневою організацією діяльності сприяю залученню до планування, виконання й аналізу діяльності всіх членів колективу. Міні-колектив (3-10 осіб) обговорює важливі проблеми, кожний пропонує свої рішення. Такі колективи є як постійними, так і тимчасовими. Критерієм поділу стають інтереси, прагнення, місце проживання тощо. Дана перевага – ефективна, адже у гімназійному гуртожитку такі міні-колективи організовуються мною за віковими категоріями.
    4. Колективні творчі справи. Вони є формою організації колективної творчої діяльності, а також основним виховним засобом. Колективні творчі справи (КТС), а саме ігри, вікторини, різноманітні заходи, бесіди, дискусії, зарекомендували себе ефективними способами організації життя колективу. Прикладом таких справ є участь гімназистів, які проживають у гуртожитку,у соціальних та екологічних проектах; волонтерській діяльності; пілотному проекті «Класна школа»; робота в Школі сприяння здоровю; у створенні блогу на гімназійному сайті та інше.                                  5. Чергування творчих доручень. Передбачаю періодичні перевибори органів учнівського самоврядування, чергування (обмін) постійними справами-дорученнями між членами міні-колективу; планую діяльність так,щоб кожен з учасників колективу обов'язково був задіяний до обговорення справи, її організації, а це, відповідно, унеможливлює поділ колективу на активних і пасивних. Усі почергово обіймають «керівні» посади.
6. Різноманітність діяльності. Кожна справа має свою стрижневу спрямованість. Кожну колективну творчу справу очолює рада, чисельність якої залежить від масштабів і характеру роботи.
Серед названих переваг у методиці КТС я чітко окреслюю найголовніші, на мою думку, три складові: людяність, діяльність, творчість. Тому вважаю, що саме КТС – це та виховна технологія, яка спрямована не тільки на виховний момент – згуртування колективу, а й на розвиток і організаторських здібностей кожної дитини, і на вміння дослухатися до думки кожного зокрема та колективу в цілому, на те, щоб діти з першого по випускний клас вчилися колективній суспільній творчості; стимулює швидкий ріст колективних відносин;наповнює дітей досвідом суспільно значимої діяльності. А для педагога-вихователя така колективна творча справа, яка є цікавою для дітей і важливою для оточуючих, створює педагогічно цінні ситуації, які формують гуманне відношення, позитивні моральні якості.
Отже, виховання дитини – це великий талант, якому потрібно вчитися все життя. Це незаперечна аксіома, яка завжди спонукає кожного вчителя знаходити свій шлях до сердець вихованців.
Говорячи про систему КТС, важливо зауважити, що її суть глибоко демократична і поєднує багато компонентів, серед яких слід відзначити:
ü    готовність всього колективу  відчувати  потребу в реалізації завдань;
ü    підпорядкування інтересів особистих груповим і колективним;
ü    готовність вихователя підпорядковуватись правилам гри і стати консультантом для учнів;
ü    для розширення виховного середовища якомога повніше залучати  вчителів, батьків з метою оптимізації вибору КТС.
Виходячи з основного змісту роботи вихователя щодо проведення позакласної виховної роботи, свою діяльність поділяю на етапи, які складають систему навчально-виховного процесу закладу:
ü    освітньо-навчальна робота (допомога при підготовці домашніх завдань, функціонування груп взаємодопомоги);
ü    моральне виховання (співпраця з психологом гімназії, гімназійним парламентом);
ü    національно-патріотичне (участь у міських заходах, відвідання районних краєзнавчого музею, дитячої бібліотеки, організація та підготовка заходів, зустрічі з відомими людьми);
ü    трудова діяльність (екологічні акції, експедиції, дотримання санітарно-гігієнічних норм проживання дітей у гуртожитку);
ü    заняття різними видами мистецтва (відвідання гімназистами різних позашкільних закладах міста та гімназійних гуртків);
ü    розважально-ігрова робота (організація заходів);
ü    фізкультурно-оздоровча робота (режим роботи в гуртожитку, участь учнів у спортивних секціях,організація спортивних заходів).
 Форми та види роботи в більшості випадків – колективні, адже саме вони дозволяють не тільки згуртувати колектив, але й вчити дітей:
ü    поважати думки інших;
ü    обирати компромісне вирішення проблем;
ü    розкрити обдарованість дітей. 
       
             Колективні форми роботи:

     *розважальні заходи;                     *конкурси                               *вечори відповідей і запитань            *зустрічі з відомими людьми;                 *тематичні вечори                                    

       Наші колективні творчі справи                                               

Соціальний проект «Подаруй дитині надію»

У рамках проекту ми є частими гостями в дітей,що живуть і навчаються в Заліщицькому обласному багатопрофільному навчально-реабілітаційному центрі. Цьогоріч  провели
v свято казки(де діти після прослуханої казки малювали до неї ілюстрації),
v організовували ігри на свіжому повітрі,
v підготували «Годинку доброти»,
v грали у футбол.

Свято казки.












Година доброти






Пілотний проект «Класна школа»
     В Україні стартував проект,який пропонує за  допомогою нових технологій реалізувати шість принципів Класної Школи. Такий підхід із точки зору вчителів має допомогти молоді ефективно й розумно використовувати комп'ютери, мобільні пристрої, а також навчальні матеріали і мобільні програми, доступні в інтернеті. В обговоренні даного проекту посильну участь взяли і гімназисти, які проживають у гуртожитку.
   Завдяки проекту ми повністю присвятили себе  конкретним і новаторським рішенням. Основним результатом роботи гімназійної громади в ході демократичного процесу за участі вихователів, учнів та батьків стане розробка збірки власних правил та (можливо) рекомендації щодо використання у гімназії та гуртожитку інформаційно-комунікативних технологій.                                                                                                                                 Етапи нашої  роботи:
o  створення та ведення блогу гімназії;
o  гуртожитські дебати щодо Шкільного Кодексу;
o  шкільна ярмарка ідей.



Дебати «Класна школа»







Трудова діяльність
      Діти гімназійного гуртожитку живуть з девізом «Чисто не там,де прибирають, а там, де не смітять!» Напрямок включає:
ü трудові десанти;
ü екологічні проекти;
ü участь у весняній толоці по прибиранню території біля гуртожитку та молодіжного міського парку;
ü догляд за мешканцями гімназійного Живого куточку.

   


















здоровязбережувальних технологій:

ü участь у навчальних курсах з надання першої домедичної допомоги,
ü  зустрічі з лікарями,
ü бесіди з медичною сестрою.




                                      Зустрічі з медичною сестрою.
                        







          Загальногімназійні заходи:
ü участь у флешмобах,
ü виховних заходах гімназії та міста.
Флешмоб «За мир в Україні»


Робота з батьками:
ü робота батьківського комітету,
ü батьківські збори,
ü індивідуальні зустрічі з батьками, під час яких обговорюються питання поведінки, соціальні проблеми,проблеми адаптації дітей;
ü анкетування  батьків .


            Опитувальник для батьків                
1. Як Ви гадаєте, чого очікує Ваша дитина від родини, в якій живе? 
а) Доброї організації побуту;
 
б) радощів від спілкування;
 
в) спокою, захищеності.
 
2. Що найбільш Вас хвилює?
 
а) Здоров'я дитини;
 
б) навчання дитини;
 
в) трудова участь дитини в житті родини.
 
3. Чи самотня Ваша дитина в родині?
 
а) Так;
 
б) ні;
 
в) не знаю.
 
4. Як Ви гадаєте, чи забажає дитина, щоб її майбутня родина була схожа на Вашу?
 
а) Так;
 
б) ні;
 
в) не знаю.
 
5. Яка з наведених нижче життєвих настанов є, на Ваш погляд, для дитини найбільш вагомою?
 
а) Бути матеріально забезпеченим;
 
б) зустріти кохання;
 
в) мати багато друзів;
 
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
 
6. Чи знайома Ваша дитина з тими моральними і матеріальними проблемами, що існують в родині?
 
а) Так;
 
б) ні.
 
7. Чи є у Вашої дитини особисті таємниці, які вона приховує від родини?
 
а) Так;
 
б) ні;
 
8. Що для Вашої дитини вечір, проведений вдома?
 
а) Радість спілкування;
 
б) нагода бути самим собою;
 
в) нудьгування.
Обробка отриманих результатів.


Співпраця з психологом:
o  заняття з першокласниками «Давайте знайомитись»(адаптація),
o  заняття «Мотивація навчання»,
o  заняття «Вчимось вирішувати конфлікти»,
o  заняття «Лихослівя»,
o  заняття «Профілактика агресивної поведінки»;

*Просвітницькі години:
ü «Види насильства»,
ü «Жити поруч. СНІД»,
ü «Подай руку толерантності»,
ü «Гнів. Як з ним боротися?»


Співпраця з класними керівниками:
ü відвідування учнів, які проживають у гуртожитку;
ü своєчасне двостороннє реагування на проблеми;
ü допомога при підготовці домашніх завдань.


Підсумком всієї навчально-виховної роботи в гуртожитку стало створення блогу, прикріпленого до сайту гімназії: http://zalchummery.blogspot.com/

Свою роботу  вихователя висвічую на блозі за адресою: http://gadzhamura.blogspot.com



      Підсумовуючи роботу, вважаю, що серед проблем, першочергових для розвязання, є:
ü    проблема адаптації проживання дітей у гуртожитку;
ü    згуртування дітей різних за віком;
ü    вироблення навичок самостійності під час проживання в гуртожитку (без материнської опіки);
ü    вироблення навичок комунікації між дітьми.

     
     Ефективність своєї роботи вбачаю у вихованості,культурі поведінки учнів,у їх моральних якостях, які виховуються за допомогою КТС. А співпраця з класними керівниками – невід’ємна умова роботи в гімназії – підтверджує те,що такий взаємозв’язок доцільний і важливий, бо учні, мешканці гуртожитку, - учасники навчально-виховного процесу гімназії.


Вихователеві назавжди судилось залишитися в пам’яті своїх вихованців,де б вони не працювали,на яких широтах і меридіанах життя не опинилися. Не є таємницею, що всі діти різні між собою. У них сконцентровано стільки енергії, що інколи від неї ми, дорослі, втомлюємося.
     Я як вихователь у своїй щоденній роботі намагаюся замінити учням рідних, знайти шлях до їхніх сердець, вирішити проблеми, а інколи просто вислухати.   
                                      





           
                                                                            

                                                                                    Додаток 1
                    Перелік виховних заходів
  1.Вечір «Будьмо,знайомі!                                                    2.Конкурс на кращу кімнату.                                                3.Конкурсно-розважальна програма « Міні - міс Золота Осінь»
  4.Інтелектуальний конкурс» Чи знаєш ти історію рідного краю?»                                                                          5. Спортивно-розважальний конкурс «Козацькі розваги»
   6. Вечір до Дня закоханих.
  7. Вітальний концерт до дня 8 березня                        8.Спортивні години: «Веселі старти», змагання з футболу.
                     
                                                                                           




    



                               Портфоліо вихователя.

                        








       
























                                                               







          
                                          
Методичні рекомендації по організації виховної роботи в учнівському гуртожитку.    Вступ.                                                                                                                                         У роботі з учнівською молоддю важлива тісна співпраця класних керівників, вихователів гуртожитків, практичних психологів для створення відповідних умов для самоосвіти та виховання учнів.
Виховання є вплив, дія з боку педагога на учня з метою організації життя дитини, але цю дію слід розуміти не як механічну або словесну, а як глибинну внутрішню роботу вихователя і вихованця, яка спричиняє активність обох сторін. Будуючи стосунки між вихователем і вихованцем на основі поваги, підтримки гідності учня, зацікавленості його особистістю, ми і будемо реалізовувати гуманізацію відносин, гуманізацію та демократизацію виховання в цілому.
Для здійснення виховного процесу слід використати внутрішні умови навчального закладу, а саме: раціональне планування виховної діяльності всіх підрозділів, цілеспрямована робота щодо підготовки класного керівника, вихователя, практичного психолога для проведення виховної діяльності з учнями, розвиток учнівського самоврядування.
Педагогічне керівництво виховною роботою слід спрямовувати на формування громадянськості, що дає можливість учневі відчувати себе морально, соціально, політично та юридично дієздатною та захищеною.
В учнівському гуртожитку координуючим органом виступає учнівська Рада гуртожитку, до складу якої входять найбільш відповідальні учні. Розвиток учнівського самоврядування виступає однією з головних умов реалізації завдання щодо підвищення якості підготовки учнів, виховання соціально активних громадян, здатних творчо та ініціативно вирішувати проблеми морального оновлення суспільного життя.
Система організації виховної роботи в гуртожитку залежать від професіоналізму вихователів та якісного змісту виховних заходів. Для цього необхідно навчати цю категорію педагогічних працівників, створювати умови для обміну досвідом творчих педагогів. Тому актуальність даних методичних рекомендацій незаперечна.
Методичні рекомендації упорядковані на основі діючих нормативно-правових документів та існуючих розробок із організації виховної роботи в гуртожитку, планування та системи роботи  вихователів.


Виховання — велика справа:

воно вирішує долю людини.

     В. Бєлінський

Розділ 1. Соціально-психологічні особливості учнівського колективу гуртожитку

Виховання – організований і цілеспрямований процес формування особистості. У сім’ї виховання є своєрідною передачею досвіду, накопиченого родиною і передається від старшого покоління до молодшого.
Виховання має різні напрямки, і де б не перебувала молода людина, вона всюди буде знаходитись під виховним впливом суспільства, громадських організацій, навчальних закладів.
Система виховної роботи у  навчальному закладі дає змогу вихователю розвивати пізнавальні здібності учнів, забезпечити  самореалізацію особистості, виховувати таких громадян, які володіють системою загальнолюдських цінностей, духовними надбаннями українського народу, моральною, художньо-естетичною, правовою, трудовою та економічною культурою.
Виховання є найважливішою функцією суспільства з найдавніших часів. Без передачі суспільно-історичного досвіду від одного покоління іншому, без залучення молоді до соціальних і виробничих відносин неможливий розвиток суспільства, забезпечення культури та існування людської цивілізації. З розвитком суспільства змінюється і виховання: його мета, зміст, засоби.
         Специфікою виховної роботи в гімназійному гуртожитку є те, що певна частина учнів проживає в гуртожитку, відірвана від сім’ї, і тому саме створення для мешканців комфортних житлово-побутових, культурних умов, є одним із пріоритетних напрямів роботи.
         Гуртожиток повинен бути привабливим і затишним для учнів, у ньому необхідно створити умови для задоволення потреб у вільному спілкуванні, занятті улюбленою справою, фізичному розвитку, корисному та змістовному відпочинку. Організація життєдіяльності учнів у гуртожитку має величезний виховний потенціал. Допомога вихованцям, організація  відпочинку, занять улюбленою справою, самообслуговування в побуті, дотримання норм особистої гігієни – важливе завдання, що постає перед педагогічним колективом .
         Створюючи систему виховної діяльності в гуртожитку, визначаючи її системоутворюючі види, основні традиційні форми, в центрі уваги слід поставити особистість учня з її складною біосоціальною природою, психофізичними особливостями, специфікою особистих проявів, створити найсприятливіші умови для її розвитку.
         Знання особливостей колективу гуртожитку  має виключно важливе значення у вихованні. Однією з особливостей колективу є вікова, соціальна і загальноосвітня однорідність складу. Учні мають одну загальну мету – оволодіння  знаннями  Вік дітей 11-17 років – це період значних психологічних і фізичних змін, юнацького максималізму, прагнення до самовизначення, утвердження власної індивідуальності. У цьому віці багато юнаків та дівчат намагаються затвердити власне „Я” в очах однолітків. Не вміючи виділитись у позитивному плані, вони нерідко виділяються в негативному, тільки б не бути непомітним, „сірим”.
         Як показує багатолітній досвід колективу вихователів гуртожитку, юнакам у більшій мірі притаманні такі властивості, як наполегливість, врівноваженість, стійкість емоцій. У дівчат емоційний світ більш крихкий, дещо інша направленість інтересів, ціннісних орієнтацій. У колективі дівчат частіше, ніж у хлопців, виникають конфліктні ситуації, сварки. Дівчина, як правило, більш різко висловлює невдоволеність сусідками по кімнаті. У той же час вони краще організовують побут, більшою популярністю користуються заняття за інтересами (в’язання, вишивання та ін.), а юнаки захоплюються спортом, технічною творчістю.
Потрапивши до гуртожитку вплив батьків значно знижується, різко зростає незалежність і самостійність, з’являються перші  гроші. Далеко не всі до цього готові.
         Особливу складність при адаптації в гуртожитку зазнають учні, бо приїхали на навчання із сільської місцевості : їх відрізняє характер спілкування, розвиток сусідських і родинних зв’язків, традиційна регламентація поведінки, відношення між дорослими і дітьми, чоловіками і жінками.                         Відсутність достатнього рівня соціальної зрілості, який характеризується першочергово розвинутим почуттям внутрішнього самоконтролю, на перших етапах адаптації повинна компенсуватися посиленням контролю і наданням допомоги в формуванні зрілої самосвідомості. Молоді люди втрачають звичне середовище, яке оточувало їх з дитинства. Відбувається трансформація затверджених з дитинства понять „моє” і „не моє”. Загальні предмети обігу, передані в особисте користування, сприймаються як чужі, не свої, і учні нерідко відносяться до них недбало.
         При формальній загальноосвітній однорідності в колективі гуртожитку обов’язково виділяються так звані „інтелектуали” – найбільш підготовлені учні. Дуже важливо, яке місце в гуртожитку займають ці учні, та яка навколо них складається атмосфера – поваги і бажання бути схожими на них чи навпаки.
         Нерідко громадська думка, деформуючись, визначає в якості „героїв” порушників дисципліни, учнів, які вступають у конфлікти з дорослими. Дуже важливо створити атмосферу адекватного ставлення до таких „героїв” в учнівському колективі.
         Часто тон у гуртожитку задають так звані „модниці” – дівчата, які краще слідкують і встигають за модою. Умілий вплив на них з боку вихователів сприяє розвитку естетичних смаків, підвищенню  загальної культури учнів.
         Частину мешканців гуртожитку становлять  учні,батьки котрих працюють закордоном. Вони  залишились без батьківського піклування. Робота з цією категорією учнів потребує особливого підходу, тактовності, чуйності, уважності, знань індивідуальних особливостей.
         Знання соціально-психологічних особливостей підлітків дозволяє ефективніше здійснювати виховний процес, який в умовах гуртожитку передбачає втручання у вільний час, побут, особисте життя юнаків та дівчат і тому потребує  максимально вмілого і тонкого підходу.


Розділ 2. Методи та форми виховної роботи в гуртожитку

До основних методів виховної роботи в гуртожитку належать: метод переконання, метод стимулювання, метод оцінки та самооцінки.


 За допомогою методу переконання вихователь має можливість формувати уявлення своїх вихованців, їх поглядів та основних понять на рівні обміну інформацією. Вихователь враховує можливість впливу на учня масової та соціальної культури, соціальної мобільності.
Метод стимулювання використовується при організації діяльності учнів, які мешкають у гуртожитку, на виконання доручень, завдань, при організації різноманітних змагань.
Метод оцінки та самооцінки, завдяки якому проводиться оцінювання вчинків учнів, надає їм допомогу в саморегуляції їх поведінки, яка замикається в заохоченні, зауваженнях, в створенні ситуації довіри, самоконтролю і контролю, самокритики.
 Основними формами виховної роботи в гуртожитку є організаційна, пізнавальна та моральна.
                      

  Організаційна форма виховної роботи:                                                                                               *групова                                                                                                                             *індивідуальна

                  

 Пізнавальна форма виховної роботи:                                                                                                    *вікторини                                                                                                                      *диспути                                                                                                                          *конкурси


                    

     Моральна форма виховної роботи:                                                                                                    *круглий стіл                                                                                                                  *акції милосердя                                                                                                              * літературно-музичні вечори


У своїй діяльності вихователь гуртожитку допомагає учням в їх особистісному розвитку, у засвоєнні та нормальному прийнятті суспільних норм та цінностей, у дотриманні засад морально та духовно повноцінного буття. Форми та методи виховання – це основні способи взаємодії вихователя зі своїми вихованцями, у процесі яких відбуваються якісні зміни у розвитку особистості.


Розділ 3. Сутність, зміст і завдання  виховної роботи в гуртожитку

         Виховний процес у гуртожитку тільки тоді може бути успішним, коли виконуватимуться такі основні умови:
-   здійснення виховної роботи з мешканцями на основі комплексного підходу і є органічною складовою єдиного навчально-виховного процесу ;
-   залучення учнів до активної різнобічної діяльності з урахуванням їх індивідуальних особливостей;
-   життя колективу гуртожитку ґрунтується на принципах самоврядування і самообслуговування при вмілому педагогічному керівництві;
-   створення позитивного морально-психологічного мікроклімату;
-   здійснення допомоги учням у самопідготовці до занять;
-   активна співпраця з батьками, громадськістю;
-   сприяння формуванню в учнів здорового способу життя, організації дозвілля та змістовного відпочинку мешканців, робота щодо наближення умов проживання в гуртожитку до домашніх.
  Для того, щоб виконати всі ці завдання, необхідно правильно та змістовно планувати роботу всього колективу гуртожитку, завдяки якій можна забезпечити цілеспрямовану роботу на всіх напрямках: і для працівників, і для мешканців створити належні умови для проживання та діяльності.
Отже, першочерговим завданням на початку нового навчального року в гуртожитку є формування дружного колективу, а це – довготривалий і складний процес, котрий здійснюється через повсякденну роботу.
  Відомий педагог В.О.Сухомлинський зазначав: „Колектив – це дуже чутливий інструмент, який творить музику виховання, необхідну для впливу на душу кожного вихованця. Творіть тільки тоді, коли цей інструмент настроєно”.
План роботи гуртожитку складають разом із Радою гуртожитку. При такій взаємодії з учнями вихователю легше враховувати інтереси учнів та здійснювати комплексний підхід для реалізації виховного процесу, який складається з єдності морального, трудового, правового, фізичного та естетичного виховання. План виховної роботи в гуртожитку складається на рік та на місяць. Він повинен допомагати орієнтуватись на проведення спільних корисних справ, виховних заходів, розваг та діяльності всього учнівського колективу протягом року та місяця. На початку нового навчального року першочерговим завданням є створення та формування нового учнівського колективу, детальне вивчення та складання психолого-педагогічної характеристики учнів .
Робота вихователя гуртожитку починається з детального вивчення і складання психолого-педагогічної характеристики мешканців за такою схемою:
Ø Загальні відомості (прізвище, ім’я, по батькові, вік, група, стан здоров’я, загальний фізичний розвиток, умови життя в сім’ї – дані про батьків, їх заняття, братів, сестер).
Ø Основні інтереси (розвиток пізнавальних інтересів та творчих здібностей, які проявляються учнем в інтелектуальній, художньо-естетичній, трудовій, спортивній та інших видах діяльності).
Ø Особливості характеру і темпераменту (яскраво виявлені позитивні й негативні риси характеру, вираження особливостей темпераменту в емоційній сфері, відхилення у поведінці).
Ø Соціальна поведінка (розвиток культури спілкування, правової, екологічної, трудової культури, адаптованість до сучасного життя, розвиток самостійності, ставлення до режиму, обов’язків, відпочинку, розвиток культури життєвого самовизначення, асоціальні вчинки).
Ø  Педагогічні висновки ( завдання в роботі з учнем).
         Важливу роль у виховному процесі  відіграє учнівське самоврядування, яке є справжньою школою громадянського виховання, формування в учнів почуття самостійності, відповідальності, дисциплінованості.
         У навчальному закладі дієвим органом учнівського самоврядування є Рада гуртожитку, яка забезпечує залучення юнаків та дівчат до змістовної суспільної роботи, до реального управління організацією виховного процесу, житлово-побутової діяльності, змістовного дозвілля. 
Сучасні соціальні умови потребують нових підходів до організації виховної роботи серед учнів, які проживають у гуртожитку, розширення прав і впливу органів учнівського самоврядування. Тому одним із пріоритетних напрямів виховної роботи  є формування згуртованості та організація житлово–побутових умов мешканців гуртожитку, формування позитивних стосунків у колективі (організація психологічного комфорту), посилення у вихованців бажання до самовдосконалення, критичного ставлення не лише до інших, а й до себе, розкриття своїх здібностей, нахилів через колектив.
         З метою залучення учнів до роботи з покращення житлово-побутових умов і санітарного стану, створення затишку та комфорту в кімнатах, дотримання правил проживання, активної участі мешканців у громадському житті слід організовувати огляд-конкурс на кращу кімнату гуртожитку.






Немає коментарів:

Дописати коментар