Домедична допомога. Захист України

"Надзвичайні ситуації нашої міста, регіону. Дії населення" - теми уроків  з предмету ЗУ.
Використання підвалів, підземних ходів містянами в далекі воєнні часи...Це стало нашою темою для екскурсії    з директором  КП " Заліщики туристичні" Володимиром Кулачковським.  А ще поглибили відомості про видатних людей Заліщанщини .







 



26 квітня - Україна вшановує пам`ять ліквідаторів аварії на Чорнобильській АЕС та день  цивільного захисту населення.

                     Уроки " Захисту України" про ЦЗ 


                    Вікторина про ЦЗ населення








08 - 10. 04. 2024 - навчально- тренувальні заняття з предмету " Захист України"    в 7(11) класах.

                 Методичні рекомендації інструктивно-методичного заняття з питань організації й проведення навчально-польових зборів
(навчально-тренувальних занять)


1. Провести триденні навчально-польові збори (навчально-
тренувальні заняття) у визначені терміни відповідно до вимог спільного наказу
департаменту освіти і науки Тернопільської ОВА та Тернопільського обласного
територіального центру комплектування та соціальної підтримки № 43/2.1-
06/107агд від 28 лютого 2024 року.

2.  Звернути особливу увагу на дотримання правил безпеки під час
проведення триденних навчально-польових зборів (навчально-тренувальних
занять), неухильне виконання сигналів Державної служби надзвичайних
ситуацій, правил цивільного захисту в час воєнного стану. 


                                                               План

 роботи  навчально- тренувальних                 занять

 

                                                                                     

1.    Навчально-тренувальні заняття з лікарем екстреної (швидкої) допомоги Олексюк І.С на базі КНП» Заліщицька центральна лікарня»

-         серцево-легенева реанімац

 2. Навчально-тренувальні заняття на базі поежно-рятувального підрозділу м.Заліщики Чортківського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській обл.

-  заняття з надання домедичної допомоги при травмах на пожежі

- мінна безпека та вибухонебезпечні предмети.

 

 

                3. Зустріч з лікарем-психологом Казак Т.С. на базі  Заліщицького обласного комунального госпіталю інвалідів та реабілітованих

- надання психологічної допомоги при пораненнях на полі бою

- само- та взаємодопомога 

4. Навчально- тренувальні заняття з викладачем- інструктором Чортківського медичного коледжу з надання домедичної допомоги.



Теми навчально – тренувальних занять

08.04.2024

Тема1. НАДАННЯ ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРИ РАПТОВІЙ ЗУПИНЦІ СЕРЦЯ.

 

1. Особливості підтвердження зупинки серця.

2. Алгоритм проведення СЛР. Алгоритм проведення СЛР з використанням автоматичного дефібрилятора.

3. Штучне дихання. Зовнішній масаж серця.

4. Засоби,які використовуються при проведенні СЛР.

5. Надання постраждалому стабільного положення на боці.

 

Тема 2.ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА ПРИ ПОРУШЕННІ ПРОХІДНОСТІ ДИХАЛЬНИХ ШЛЯХІВ ТА ІНШИХ НЕВІДКЛАДНИХ СТАНАХ

              6. Прийом Хеймліха, особливості застосування.

 

 Змістовне  і корисне практичне заняття з лікарем швидкої  (екстреної) медичної допомоги  Олексюк І.С   на базі 

КНП» Заліщицька центральна лікарня»


Алгоритм надання  домедичної допомоги :

- непрямий масаж серця та штучна вентиляція легень

- СЛР двома рятувальниками

- застосування автоматичного дефібрилятора 

- прийом Хеймліха при  непрохідності дихальних шляхів.




































                                                   09.04.2024


Тема3.НАДАННЯ ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРИ КРОВОТЕЧАХ

 

1. Способи зупинки зовнішніх кровотеч. Зупинка життєзагрозливої кровотечі з кінцівок і вузлової кровотечі. Місця затискання артерій. Порядок застосування турнікета(джгута) для зупинки крові. Тампонування ран при вузловій кровотечі. Способи самодопомоги при зовнішніх кровотечах.

 

Тема4. ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА ПРИ ТРАВМАХ ОКРЕМИХ АНАТОМІЧНИХ ДІЛЯНОК

 

 2.Заходи домедичної допомоги при переломах і вивихах.

 Особливості накладання шин на  верхню та нижню кінцівки. 3.Особливості накладання пов'язок на рани живота.

 Особливості накладання пов'язок на рани грудної клітки.

 Особливості переміщення постраждалих з травмами.

 

Тема5.НАДАННЯ ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ В СЕКТОРІ ОБСТРІЛУ

 

 4.Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі обстрілу. Переведення пораненого в положення на боці

( животі)

5. Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.

Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівок( само- та взаємодопомога)

6. Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних турнікетів(джгутів). Само- та взаємодопомога.


Закріплення знань про дії при мінній небезпеці, поводження з вибухонебезпечними предметами, алгоритм дій з надання домедичної допомоги постраждалим в ДТП, при пожежі. 
Навчально-тренувальні заняття на базі пожежно-рятувального підрозділу м.Заліщики Чортківського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській обл.


















10.04.2024

Тема 6.НАДАННЯ ДОПОМОГИ В ЗОНІ ТАКТИЧНИХ УМОВ.

 

1. Способи та правила транспортування потерпілих при різноманітних ушкодженнях:

-перенесення на руках

- на плечах

- на спині

з використанням носильних лямок і підручних засобів, на санітарних ношах.

2. Алгоритм з надання домедичної допомоги у секторі укриття( алгоритм MARCH). Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя.

3. Накладання турнікета( джгута) на кінцівки. Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів ( само- та взаємодопомога)

4. Зупинка кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев'язувальних пакетів( само- та взаємодопомога)

5. Переведення в стабільне положення.

6. Накладання пов'язки на грудну клітку, голову, живіт.

 

Зустріч з лікарем-психологом Казак Т.С. на базі  Заліщицького обласного комунального госпіталю інвалідів та реабілітованих

- надання психологічної допомоги при пораненнях на полі бою 

-  як подолати психологічні травми в житті

- само- та взаємодопомога













  12.04.2024

Навчально-тренувальні заняття лікарем-інструктором, викладачем Чортківського медичного коледжу  на базі  Заліщицького обласного комунального госпіталю інвалідів та реабілітованих
- серцево - легенева реанімація
- накладання повязок при  кровотечі, оклюзійна пов`язка, тампонування рани
- транспортування постраждалого
- накладання турнікету





























 




Продовжуємо на уроках закріплювати набуті знання з домедичної допомоги на практиці.


Іммобілізація травмованої кінцівки. Накладання шини з підручних матеріалів.










22.01 - 21.02.2024 - Місячник національно -патріотичного виховання у нашій гімназії.

Протягом цього місяця ми провели вишкіл зі здобувачами освіти 6-7 класів по наданню самодопомоги та взаємодопомоги  пораненому, з застосуванням турнікету та джгута Есмарха, СЛР.


























ІІ семестр предмету "Захист України" у 7(11) класах передбачає вивчення і практичні заняття з тактичної домедичної допомоги. 
Сьогоднішнє заняття стало практикою в наданні допомоги на етапі під вогнем з винесенням пораненого із небезпечної зони.
Здобувачі  освіти 7а класу спробували евакуювати пораненого різними способами.

                       Евакуація пораненого


Евакуація двома санітарами на руках в замок("кріселко")




Евакуація пораненого на животі.

Через активні бойові дії у різних частинах країни зростає небезпека від вибухонебезпечних предметів для нашого життя. Шкода, якої можуть завдати ці предмети, непоправна та навіть смертельна.

  
Корисна зустріч з представником Чортківського районного управління ГУ ДСНС України 






 Мінна безпека. Що потрібн

Оминайте снаряди, які не розірвались. Під час обстрілу деякі снаряди можуть не спрацювати одразу. Але вони готові вибухнути будь-якої миті. Не можна підбирати такі «трофеї».

Не беріть  в руки знайдені предмети. Зокрема, дитячі іграшки та гаджети, які розкидані на землі - це можуть бути замасковані вибухові пристрої. Поясніть це дитині.

Заборонено: 

  • наближатися до вибухонебезпечного предмета;
  • пересувати його або брати до рук;
  • розбирати, кидати, бити по ньому;
  • розпалювати поряд багаття або кидати в нього предмет;
  • приносити вибухонебезпечний предмет додому.

Про усі подібні знахідки повідомляйте рятувальників (тел. 101) або національну 

поліцію (тел. 102)

Корисний матеріал за покликанням : Мінна безпека.



05.12-12.12 - Тиждень Збройних Сил України

Щороку сотні тисяч чоловіків і жінок у світі помирають від раптової зупинки серця. Стається це приблизно кожні 45 секунд. Цим смертям можна запобігти за умови негайного початку серцево-легеневої реанімації (СЛР).

В рамках тижня саме тому ми і вирішили провести навчально-тренувальні заняття  з алгоритму надання СЛР.
 Учениці 7(11)б класу проводили навчання з надання домедичної допомоги, Розповідали і показували, як правильно зробити штучний масаж серця, штучне дихання, коли постраждала людина непритомна і не дихає, Як визначити стан за алгоритмом "Чую. Бачу. Відчуваю . І  як залишити притомну людину в безпеці - в стабільному боковому положенні. 
 Здобувачі освіти 3(7)- 5(9)класів вчилися на практиці рятувати життя.

                             ІІІ заняття - 4а



























                                                                   І заняття - 3а клас



















  
                          ІІ заняття - 5а клас



















" Ми за здоровий спосіб життя "- вирішили наші здобувачі освіти 1(5) а класу сьогодні, взявши участь в бесіді про шкоду паління сигарет та сучасного вейпу.

Перегляд  презентації Вейп,  повчальні приказки та математичні підрахунки шкоди від паління довели, що куріння - зло.



   












Практичні заняття у 6-7класах в" Класі безпеки"
з домедичної допомоги. СЛР.





















                           09.10.23


Серцево-легенева реанімація  допомагає насичену киснем кров доставити в мозок та інші життєво важливі органи до тих пір, поки більш спеціалізована медична допомога не буде надана та нормальний серцевий ритм буде відновлений.
Саме з метою навчитися правильно надавати домедичну допомогу з СЛР гімназисти 6 класів  побували на базі швидкої екстренної допомоги в КПН "Заліщицька ЦМЛ".
Лікар Олексюк І.С. розказала алгоритм дій при непрямому масажі серця. А учні мали змогу практично провести реанімаційні дії на спеціальному навчальному манекені.
Будьмо, здорові!





Стабільне положення постраждалого до приїзду швидкої.











05.10.23

Зустріч  старшокласників з військовими нашого міста Павлучинським Ю. та Середою Ю. на уроках Захисту України.
Повчальні знання про мінну безпеку, зброю наших військ.


































Тема уроків у 6 (10 класах). 
Найбільшою катастрофою нашого сьогодення стала аварія на Чорнобильській АЕС.


Види надзвичайних ситуацій розрізняють за їхнім характером
- техногенні, 
- природні, 
-соціальні 
-  воєнні.

Надзвичайна ситуація техногенного характеру – це транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.

Надзвичайна ситуація природного характеру – це небезпечне геофізичне, геологічне, метеорологічне або гідрологічне явище, деградація ґрунтів чи надр, пожежею у природних екологічних системах, зміною стану повітряного басейну, інфекційною захворюваністю та отруєнням людей, інфекційним захворюванням свійських тварин, масовою загибеллю диких тварин, ураженням сільськогосподарських рослин хворобами та шкідниками тощо.

Надзвичайна ситуація соціального характеру – це протиправні дії терористичного та антиконституційного спрямування, або пов’язане зі зникненням (викраденням) зброї та небезпечних речовин, нещасними випадками з людьми тощо.

Надзвичайна ситуація воєнного характеру – виникає через застосування звичайної зброї або зброї масового ураження, під час якого виникають вторинні чинники ураження населення.

Рівень надзвичайної ситуації визначається від її обсягів, кількості постраждалих і загиблих, обсягів технічних і матеріальних ресурсів, необхідних для ліквідації її наслідків. Існують такі рівні надзвичайних ситуацій: державний, регіональний, місцевий, об’єктовий.


Учні підготували добірку матеріалів про найбільші надзвичайні ситуації в світі.









День3. 
1. Вправляємося в наданні допомоги в зоні тактичних умов:переведення в стабільне подоження, транспортування поранених при різноманітних ушкодженнях( перенесення на руках. на ношах, на спині).



Тампонування рани.









Транспортування 
потерпілога на ношах














Накладання пов`язки на шию.



2. Алгоритм MARCH.
3.Цікава інформація від вчителя біології Лугофет О,М.
Подивилися відео у-роки з надання допомоги в червоній зоні




День 2.

1.Продовжуємо вправлятися в наданні домедичної допомоги при кровотечах, при травмах окремих анатомічних ділянок та в секторі обстрілу.
2.Мали змістовну зустріч з практичними заняттями , які для нас провела п. Ірина Олексюк, представник Заліщицького центру екстренної медичної допомоги.  

АЗД 60-тих років XXст. (працював тільки від розетки)

АЗД сучасний, яким користуються при надання домедичної допомоги



Дізналися про алгоритм надання допомоги з АЗД (автоматичним зовнішнім дефібрилятором), побачили оснащення машини швидкої допомоги, практикувалися в проведенні   СЛР (серцево-легенева реанімація), дізналися багато про надання допомоги при різних травмах(поширених в побуті)  і кровотечах. Отримали багато змістовних і поглиблених відповідей на наші запитання. 




Сьогодні (24.04.23) для здобувачів освіти закладів
загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів нашої громади розпочалися навчально-польові збори для юнаків на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. с. Торське та навчально-тренувальні заняття з ОМЗ для юнок на базі нашої гімназії. Основною метою яких є закріплення рівня знань та компетентностей учнів 11 класу наприкінці навчального року з навчальної дисципліни "Захист України".


День1. 
1.Вправлялися в уміннях надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця. Алгоритм проведення СЛР- серцево-легенева реанімація. 
2. Закріплювали особливості застосування прийому Хеймліха
( Геймліха). Домедична допомога при порушенні прохідності дихальних шляхів .








Заняття в класі безпеки з медичною сестрою гімназії  Коверчук Н.Р.





      

                    24-26 квітня розпочинаються навчально- тренувальні заняття з ОМЗ (за планом №2)





         ЦІКАВІ ФАКТИ


Всесвітній день здоров’я – привід освіжити знання про цікаві факти про здоров’я та людський організм:


  1. Найздоровіша нація у світі – японці. Країна відома своєю пунктуальністю та працьовитістю, проте вміють вони і відпочивати. Так, система 5S японського походження покликана гармонізувати роботу та відпочинок з особистим життям.
  2. Деякі процеси організму відбуваються на значних чи навіть реактивних швидкостях. Наприклад, чхання проходить на максимальній швидкості 160 км/год (її розвиває швидкісний поїзд), а кашель можна порівняти з літаком – 900 км/год.
  3. Стрес послаблює імунну систему організму, пригнічує травлення та погіршує загальний настрій. Саме ударні ситуації викликають 90% захворювань, включаючи раніше вважалися спадковими. Жителі Південної Кореї регулярно відчувають стрес через прагнення кращого розвитку кар’єри.
  4. Мозок не відчуває болю, а лише інтерпретує сигнали організму про її наявність.
  5. Вживання яєчного жовтка в їжу знижує проблеми із зором. Через наявність у ньому холестерину існує ризик набору ваги, тому обмежтеся двома яйцями на день. Також жовтки сприяють зміцненню волосся, зростанню скелета завдяки вмісту таких цінних елементів та вітамінів як селен, калій, магній, ДЗ, А, К та ін.
  6. Їжа може бути ліками. Все залежить від того, як її сприймати. Це підтверджують численні спостереження та історії щасливих зцілень чи смертей за допомогою банальної їжі.
  7. Вода змінює структуру залежно від слів над її джерелом. Так, випивши структурованої води з урахуванням добра, людина як поліпшить загальний стан, а й зробить крок шляху до зцілення. Аналогічно і інакше – заговорена вода без шкідливих домішок, але з відчуттям агресії чи дратівливості може нашкодити людині і навіть вбити її.
  8. Гарний настрій та проактивне мислення зміцнюють імунну систему. За це відповідає гормон задоволення серотонін. Недолік цієї речовини знижує працездатність та викликає бажання лягти спати або нічого не робити. Також важливим є гормон-мотиватор дофамін, який виробляють наші досягнення та приємні емоції від спогадів чи улюблених занять, подорожей, проведення часу з близькими. Він мотивує нас рухатися далі. У деяких випадках вироблення гормонів утрудняється фізіологічними особливостями організму. На допомогу приходять терапія та спеціальні ліки.
  9. Шкідливі звички скорочують життя на третину. Так, регулярне вживання нікотину в сигаретах засмічує легені буквально за 3-4 дні, тоді як на їхнє очищення після відмови від куріння йде до двох трьох місяців. Алкоголь при зовнішньому вживанні прекрасний антисептик і загоює рани, проте у великих кількостях внутрішньо викликає залежність і перетворюється на токсин. Аналогічний вплив мають і наркотики, які пригнічують роботу мозку.
  10. В організмі людини мешкають 10 тисяч видів бактерій загальною вагою 2 кілограми. Більшість їх нешкідливі, але за певних умов частина їх здатна завдати шкоди своєму господареві. Загалом від них більше допомоги – наприклад, разом із лейкоцитами вони відбивають атаку вірусу.

                На уроках Захисту України про здоров`я

Здоров`я для всіх і щодня. 










Домедична допомога, як елемент відновлення здоров`я. Накладання компресійної пов`язки при травмі(6б кл.) 









                                   Малюнок " Символ здоров`я"






Здоров`я для мене...
урок в 6а класі





                 






Правила надання шин: пам’ятка Червоного Хреста

Принципи іммобілізації

Іммобілізація — це знерухомлення ушкодженої частини тіла за допомогою різноманітних шин. Шини накладають, щоб зменшити біль, запобігти додатковим ускладненням, зменшити ризик додаткової кровотечі, унеможливити перехід закритого перелому у відкритий тощо.

Різновиди шин:
    -  анатомічні 
    •  - м`які
      • - жорсткі
  • Шини накладають без зміни положення ушкодженої частини тіла.
  • Під час накладання шини одночасно має охоплюватися зона ушкодження й суглоби, розміщені вище та нижче від цієї зони.
  • Шину треба фіксувати вище та нижче від зони ушкодження.
  • До й після накладання шини перевірте пальці, вони мають бути теплі на дотик, а нігті – рожевими.
  • Якщо постраждалий скаржиться на заніміння — ослабте пов’язку.
Загальні принципи накладання шин на кінцівки

  • Перед іммобілізацією постраждалого треба заспокоїти, пояснити свої дії, розслабити стискувальні частини одягу, з травмованої руки зняти прикраси й годинник (за наявності, щоб запобігти набряку та дальшому ушкодженню).
  • У разі відкритого перелому, що супроводжується сильною кровотечею, перед накладанням шини треба накласти джгут, а на рану – стерильну пов’язку. Водночас під час фіксації (закріплення) шини не можна закривати місце, де накладений джгут, щоб була змога коригувати стан останнього.
  • Шину не можна накладати з того боку, де зламана кістка виступає назовні.
  • Шини для іммобілізації треба накладати поверх одягу та взуття постраждалого, які лише в разі потреби розрізають. Це дає змогу уникнути додаткової травматизації ушкодженої кінцівки під час роздягання постраждалого, а, крім того, одяг та взуття відіграють роль додаткових прокладок між шкірою і шинами. Між шиною і кінцівкою постраждалого треба припасувати м’яку ватно-марлеву прокладку або інший м’який матеріал для запобігання стисканню тканин у місцях кісткових виступів. Накладаючи шини поверх одягу або взуття, такі прокладки підкладають тільки в місцях кісткових виступів.
  • У разі переломів передпліччя, стегна чи гомілки шини можна робити прямими, а в разі перелому плеча шину треба накласти від середини лопатки здорового боку через спину, обігнути плечовий суглоб, опустити вздовж плеча до ліктьового суглоба, потім вона має бути вигнута під прямим кутом і досягнути по передпліччю до основи пальців кисті.
  • Іммобілізована кінцівка перед транспортуванням постраждалого в холодну пору року має бути обов’язково утеплена для запобігання відмороженню.
    • Практичні заняття з накладання бинтових повязок та фанерної шини на уроці  в 6 а класі.





Зупинка кровотечі за допомогою джгута


Джгут або турнікет (англ. tourniquet) — засіб для тимчасової зупинки кровотечі з магістральних судин шляхом колового перетискання кінцівки та стискання її тканин (в першу чергу судин).
Джгут застосовують також для знекровлення тканин при операціях на пальці, кисті та ступні, ампутаціях кінцівок.

Техніка виконання: перед накладанням кровоспинного джгута вище рани шкіру обгортають бинтом, хустиною чи шарфом, або ж речами, в які одягнутий постраждалий, щоб не защемити її.

Бажано кінцівку підняти для збільшення відтоку крові від периферії до центру і поновити коло кровообігу кров’ю.

Бажано, перед накладанням кровоспинного джгута, кровотечу тимчасово зупинити (за допомогою помічника) пальцевим притисненням. Джгут взяти правою рукою за кінець, де розташований ланцюжок (кнопка), лівою рукою – на 30-40 см ближче до середини, розтягнути, перший циркулярний тур накласти таким чином, щоб наступний (послідуючий) тур перекривав попередній на третину. Кінець джгута з гачком (отвором) зафіксувати за ланцюжок. До джгута прикріпити записку, в якій вказати дату і години з хвилинами накладання джгута і підпис того, хто надавав допомогу. Джгут не бинтують і не закривають. Кінцівку іммобілізують за допомогою транспортних шин або підручних засобів.

 

 Ознаками правильно накладеного джгута є:

1. Зупинка кровотечі.

2. Відсутність пульсу на кінцівці нижче накладеного джута.

3. Блідість шкіри кінцівки.


Відпрацьовуємо навички на практиці. 
Накладання турнікету на уроці в 6б класі.














Як повернутися до дійсності у кризових ситуаціях


Ізраїльські психологи розробили низку протоколів, які допомагають швидко повернутися до дійсності у кризових ситуаціях. Це прості техніки, які можуть здатися дещо примітивними, але насправді є дуже дієвими.
1. Відновіть дихання з допомогою вправи «Свічка-Квітка»: задуваєте уявну свічку (довгий видих), вдихаєте аромат уявної квітки (мінімум 8 разів)
2. Випийте склянку води маленькими ковтками, або хоча б змочіть ротову порожнину.
3. Торкніться будь-якої поверхні.
Дотик до чогось реального допомагає заземлитися. Бажано не просто торкнутися, а описати подумки, яка саме поверхня: гладка, холодна, шорстка тощо.
4. Назвіть 6 кольорів, які ви бачите прямо зараз. Знайдіть 5 найменших предметів та 5 найбільших. Знайдіть очима 5 предметів різної текстури
Ця техніка допомагає подолати синдром тунельного зору, який виникає при сильному стресі
5. Порахуйте від 20 до 0 вголос
При зворотній лічбі активізуються лобні долі мозку, але будь-яке кризове дихання починається не з вдиху, а з довгого видиху, тому перед початком лічби треба видихнути.
6. Оцініть температуру приміщення та власного тіла
Термомоніторинг допомагає повернутися в тіло. Запитайте себе, холодно вам чи жарко. В кризових ситуаціях у людини зникає чутливість тіла, тому треба свідомо повертати собі відчуття температури
7. Притисніть руки або спину до стіни
Це допомагає заземлитися і відчути зовнішню точку опори. Можна також повідтискатися від підлоги або «позабивати цвяшки п’ятами»
8. Зробіть вправу «Метелик»
Щоб повернути собі відчуття власного тіла, схрестіть руки перед собою та покладіть долоні собі на плечі й почергово постукуйте ними
Також відновити спокій допомагають:
- спів або мугикання
- масаж очних яблук подушечками долонь
- почергове напруження і розслаблення різних частин тіла (особливо, якщо ви довго сидите в одній позі й не маєте можливості порухатися)
🔰 Не менш важливо дозволяти собі жити звичайним життям, коли ви перебуваєте у відносній безпеці. Для нормалізації психіки потрібне відчуття, що ви можете контролювати хоча б якусь частину свого побуту.
Тому не можна відмовлятися від звичних дій та щоденних ритуалів:
✔ приймайте душ, як тільки випадає можливість, щоб «змити» з себе тривогу і стрес
✔ спіть, коли це можливо
✔ плачте, коли хочеться, це допомагає скинути напругу
✔ лайтеся, якщо це допомагає вам випустити агресію і заспокоїтися (але потурбуйтесь, щоб поруч не було людей, яких це може налякати)
✔ виконуйте хоча б мінімальні фізичні вправи, щоб підтримувати тіло в тонусі
✔ по можливості, займайтеся буденними речами: готуйте їжу, дивіться фільми, грайте з дітьми в ігри (чи навіть з дорослими, наприклад, у монополію) тощо
✔ дотримуйтеся інформаційної гігієни, читайте новини декілька разів на день, а не кожні 5 хвилин
✔ жартуйте, переглядайте гумористичні дописи та меми на злобу дня. Гумор - прекрасний захисний механізм психіки
🔰 Найважливіше зараз — робити свій стрес експертним. Стрес стає експертним, коли ви розумієте, як можна з ним боротися і функціонувати далі

Ви маєте навчитися опановувати себе в стресових ситуаціях, щоб залишатися підтримкою для своїх близьких і продовжувати працювати.



В рамках місячника національно-патріотичного виховання проводяться вишколи з юнками 6-7 класів з надання домедичної допомоги на уроках Захисту України


                       Правила надання першої (долікарської)  допомоги

 

При нещасних випадках дуже важливо до приїзду лікаря своєчасно надати першу долікарську допомогу потерпілому.

Схема послідовності при наданні першої долікарської допомоги.

1. Перевірити чи безпечне місцеперебування.

2.Вивести потерпілого з оточення, де стався нещасний випадок.

3. Викликати  103 (911 )

 4.Вибрати потерпілому найбільш зручне положення, що забезпечує спокій.

5. Визначити вид травми (перелом, поранення, опік тощо).

6. Визначити загальний стан потерпілого, встановити, чи не порушені функції життєво важливих органів.

7. Розпочати проведення необхідних заходів:

■ зупинити значну кровотечу;

■ зафіксувати місце перелому;

■ вжити реанімаційних заходів (оживлення): штучне

дихання, зовнішній масаж серця;

■ обробити ушкоджені частини тіла.


Надання першої допомоги при пораненні й кровотечі

Перша допомога при пораненні та кровотечі зводиться до обережного накладання на рану індивідуального пакета. При цьому мити її водою, змивати кров з рани забороняється.

Якщо індивідуального пакета немає, для перев’язування використовуйте чисту носову хустинку. У цьому випадку приготовлену для перев’язування тканину змочіть настойкою

йоду, так, щоб пляма трохи перебільшувала розміри рани.

При кровотечі необхідно підняти поранену кінцівку, закрити рану перев’язувальним матеріалом і притиснути ділянку біля неї на 4-5 хв., не торкаючись рани пальцем. Після цього рану треба забинтувати. Якщо кровотеча продовжується, слід вдатися до здавлювання кровоносних судин за допомогою згинання кінцівки у суглобах,

притискування кровоносних судин пальцями, джгутом чи закруткою.

При накладанні джгута спочатку місце накладання обгортають м’яким матеріалом (тканиною, ватою тощо). Потім джгут розтягують перетягують ним попередньо обгорнути ділянку кінцівки доти, поки не припиниться кровотеча.

При відсутності гумової трубки або стрічки, що розтягується, для джгута застосовують інші матеріали (мотузку, ремінь,рушник тощо). У цьому випадку такий джгут зав’язують вузлом на зовнішньому боці кінцівки і використовують як закрутку. У вузол просовують

важіль (паличку,металевий стержень), яким закручують закрутку до припинення кровотечі. Через 1 годину після накладання джгута його попускають на 5-10 хв., щоб не

виникла небезпека омертвіння знекровленої кінцівки.             

При пораненні великих судин шиї і верхньої частини грудної клітки джгут не  накладається. Кровотеча зупиняється при натисканні пальцем на поражену судину у самому місці пораненні.

                                                                                                  










 


 

 

 







Накладання компресійної пов`язки (7б)

https://studio.youtube.com/video/Xzj-d34jecI/edit
































Практичне заняття з надання домедичної допомоги на полі бою з  накладання  джута та турнікету на кінцівки в 7б  класі.

Правила накладання турнікета.
























В рамках декадника святкування Дня Захисників і Захисниць (14жовтня) переглядали фільм про Маріуполь та плели обереги- браслетики для воїнів.

Маріуполь. Невтрачена надія.









Браслет - оберіг зі стрічок. МК.




Як правильно і швидко вдягнути протигаз при  НС ( практичне заняття в 7-х класах)


























Допомога ЗСУ. Виготовлення окопних свічок на уроці  з 7б класом.









Пошиття захисних   протипилових масок для обличчя у 7-х класах.









Підсумкові роботи ( практичні заняття та презентації) до розділу" Алгоритм проведення СЛР" у 6-х класах.

Презентації учениць:

1.https://classroom.google.com/g/tg/NTcxOTAxMjEwMDQ5/NTc1NjA4ODcwNTkz#u=MjY2NjU1ODY3Njda&t=f

2.https://classroom.google.com/g/tg/NTcxOTAxMjEwMDQ5/NTc1NjA4ODcwNTkz#u=MzA2MTMxMjQ1ODla&t=f

3.https://classroom.google.com/g/tg/NTcxOTAxMjEwMDQ5/NTc1NjA4ODcwNTkz#u=NDkyNDU3MDQ1NTk4&t=f

4.https://classroom.google.com/g/tg/NTcxOTAxMjEwMDQ5/NTc1NjA4ODcwNTkz#u=MjYzNDc3MDI3MDNa&t=f
























УРОК 1.

Мета

ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ — СКЛАДОВА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ. ПОНЯТТЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ. РОЗВИТОК НАЦІОНАЛЬНИХ ЗБРОЙНИХ СИЛ ТА ІНШИХ ВІЙСЬКОВИХ ФОРМУВАНЬ УКРАЇНИ — НЕОБХІДНА УМОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОГУТНОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ. ПІДГОТОВКА ДО ЗАХИСТУ ВІТЧИЗНИ — ОБОВ'ЯЗОК КОЖНОГО ГРОМАДЯНИНА. ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ», ЗАВДАННЯ КОЖНОГО РОЗДІЛУ, ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ. ОБОВ'ЯЗКИ ТА ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ НА УРОКАХ

Мета:

Формування компетентностей:

·      предметна компетентність:

ознайомити учнів з особливостями курсу, обов'язками та правилами по­ведінки на уроках, поняттям національної безпеки держави, сформувати розуміння необхідності розвитку ЗСУ, причетності кожного до справи захисту країни; розвивати розуміння важливості спра­ви захисту держави;  виховувати любов до Батьківщини, повагу до ЗСУ.

·      ключова компетентність:

Спілкування державною мовою – володіти мовною базою, оперуючи якою можна реалізувати будь-яку ситуацію спілкування на військову тематику; знаходити, вибирати, сприймати, аналізувати і використовувати інформацію військового спрямування, усвідомлення значення військової справи для розвитку патріотичної особистості.

Інформаційно-числова компетентність – самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій; презентації з тем розділів програми «Захист Вітчизни».

Уміння вчитися впродовж життя –  аргументувати та відстоювати свою позицію; виявляти соціальні почуття, змістом яких є любов до Вітчизни, повага до сучасних збройних сил, готовність виконувати накази та розпорядження командирів, начальників, виявляти повагу в колективі; ефективно спілкуватися, долати стереотипи, робити свідомий вибір та діяти відповідально.

визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети, доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

·      наскрізні лінії:

громадянська відповідальність – формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства.

Тип уроку:

урок засвоєння  нових знань.

Обладнання:

підручник, Конституція України, інструкції щодо правил поведінки під час занять.

Опорні та базові поняття:

патріотизм,  національна безпека, Конституція України,  Збройнісили України, захист Вітчизни

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Організація дотримання учнями статутних взаємовідносин на уроках із предмета. Консультування щодо особливостей використання обладнання, ін­структаж з техніки безпеки.

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

— За даними праці «WHAT EVERY PERSON SHOULD KNOW ABOUT WAR» Криса Хеджеса, людство лише 8 % («270 років) часу протягом свого задокумен­тованого існування жило у стані миру. Війну при цьому визначають як активний воєнний конфлікт, що спричинив втрату понад 1000 життів. На жаль, якою б не була миролюбною нація, як, наприклад, українці, це не убезпечує її від втягу­вання до воєнних конфліктів. Наша держава стала жертвою нового виду війни — гібридної. Розуміння військової справи, захисту свого життя, уміння надавати домедичну допомогу стає необхідною компетентністю усіх громадян України.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

1.     Питання для обговорення

-      3 курсу історії пригадайте основні причини виникнення воєн.

-      Наведіть усі можливі сучасні способи запобігання війнам.

-      Аналізуючи останні події в Україні, зазначте види діяльності громадян, спрямовані на захист суверенітету й територіальної цілісності держави.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.     Розповідь вчителя про військово-патріотичне виховання, підготовку до захисту Вітчизни

-         Як ви розумієте поняття патріотизм?

Патріотизм – багатогранне поняття любові до своєї Батьківщини, що умі­щує соціальні, правові, психологічні, а також військові аспекти.

Військово-патріотичне виховання передбачає вивчення військової історії України, основних зразків техніки й озброєння ЗСУ, набуття початкових нави­чок користування ними, підвищення фізичної загартованості в інтересах під­готовки до захисту Вітчизни та опанування компетенцій життязбереження.

Приклад нейтральної країни Швейцарії показує, що багаторічна історія без воєн цієї країни базується, зокрема, і на високій підготовленості населення до захисту своєї країни.

Національна безпека держави

Основні ідеї сучасного розуміння національної безпеки було викладено у «Законі про національну безпеку», прийнятому у США 1947 р. У ньому бу­ло закріплено розв’язання трьох головних завдань: зміцнення координації між зовнішньою, внутрішньою і військовою політикою; підвищення потенці­алу і можливостей розвідки; раціоналізація «оборонного співробітництва» зі збройними силами. Національну безпеку розглядають переважно у військово- політичному аспекті як проблему оборони держави.

Основи національної безпеки України викладено у відповідному Законі України. Відповідно до нього розробляють Стратегію національної безпеки України і Військову доктрину України, затверджувану Президентом України. Правову основу у сфері наці­ональної безпеки України становлять Конституція, відповідні закони Украї­ни, міжнародні договори, обов’язковість виконання яких прийнято Україною.

Національна безпека — захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечують сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання й нейтралізацію реальних та по­тенційних загроз національним інтересам у всіх сферах діяльності.

Об’єктами національної безпеки є:

• людина і громадянин — їхні конституційні права та свободи;

•  суспільство  —  його духовні, морально-етичні,  культурні, історичні, інтелектуальні та матеріальні цінності, інформаційне та природне середовище й природні ресурси;

• держава — її суверенітет, територіальна цілісність і недоторканність.

Основними принципами національної безпеки є:

• пріоритет прав і свобод людини та громадянина й верховенство права;

• пріоритет договірних (мирних) засобів у розв’язанні конфліктів;

• своєчасність заходів захисту національних інтересів від реальних потенційних загроз;

• розмежування повноважень і взаємодія органів влади задля національної безпеки;

•  демократичний громадський контроль і нагляд за  Воєнною організацією держави  та іншими структурами в системі національної безпеки;

• використання в інтересах України міждержавних  систем  та  механізмів  міжнародної колективної безпеки.

Суб’єктами гарантування  національної безпеки  є:

• Президент України, Верховна Рада України (ВРУ), Кабінет  Міністрів  України  (КМУ),  міністерства  й  інші центральні органи виконавчої влади;

• Рада національної безпеки і оборони України;

• Національний банк України;

• суди загальної юрисдикції, прокуратура України;

•  місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування;

• громадяни України, об’єднання громадян;

•  Збройні сили України (ЗСУ), Служба безпеки України (СБУ), Служба зовнішньої розвідки України, Державна прикордонна служба України та інші військові формування, утворені відповідно до законів України.

У  2018 р.  в  лавах ЗСУ служило  понад 24 000 жінок, тобто кожний десятий війсь-ковослужбовець  —  жінка.  Серед  офіцерів  їх близько 3000 осіб (у т. ч. 42 полковники).

На території  дії  операції  Об’єднаних  сил  (ООС) служили чи продовжують служити майже 7000 жінок,  які уклали контракт з Міноборони України. Це і розвідниці, і кулеметниці,  й інструкторки з медичної підготовки.  Є серед них і  снайпери,  мінери,  командири  взвоів тощо.

Зазначимо, що раніше  жінок  офіційно  не реєстрували бойовими солдатами  (через певні стереотипи).  Ситуація змінилася лише влітку 2016 р.,  коли  Міністерство оборони України розширило список дозволених для жінок військових посад. Разом із тим  збережено обмеження на посади, де є небезпека для репродуктивного здоров’я; зокрема, ті, які пов’язані з використанням отрути, вибухових речовин і гасінням пожеж.

2.     Робота з підручником

Зміст і завдання предмета «Захист Вітчизни. Основи медичних знань». Навчальний матеріал базується на загальноєвропейських нормах надання домедичної допомоги, положеннях Закону України «Про екстрену медичну допомогу»  й  адаптована до вимог Постанови ВРУ «Про додаткові заходи для зміцнення обороноздатності України».

Навчальний матеріал підручника  закладає основи знань і  навичок з надання домедичної допомоги під час надзвичайних ситуацій.

Під час уроків ви навчитеся оцінювати стан постраждалих, оволодієте навичками надання домедичної допомоги.

Предмет складається із чотирьох розділів, вивчення яких триватиме протягом двох років — у десятому й одинадцятому класах.

Вивчивши розділ  «Основи медичних знань і домедичної допомоги»,  ви навчитеся надавати домедичну допомогу в разі раптової зупинки серця, порушенні прохідності дихальних шляхів та за інших невідкладних станів, у випадку травмування різних ділянок тіла, кровотеч, опіків, теплового та сонячного удару, обмороження, електротравм, утоплення, отруєння, укусу комах, змій та диких тварин.

Розділ «Основи цивільного захисту»  передбачає ознайомлення з нормативно-правовою базою цивільного захисту. Ви розглянете відомості про надзвичайні ситуації техногенного і природного характеру, соціальні та воєнні дії; заходи та засоби захисту населення від надзвичайних ситуацій.

Розділ «Міжнародне гуманітарне право про захист цивільного населення»  дає поняття про міжнародне гуманітарне право (МГП) як сукупність міжнародних юридичних принципів і норм, які застосовують під час міжнародних та внутрішньодержавних збройних конфліктів та узгоджують взаємні  права і обов’язки суб’єктів міжнародного права стосовно заборони або обмеження застосування певних засобів і методів ведення збройної боротьби, забезпечують захист осіб, які стали жертвами конфлікту, встановлюють відповідальність за порушення норм і принципів МГП.

Розділ  «Домедична допомога в умовах бойових дій»  ознайомить з принципами надання домедичної допомоги в умовах бойових дій під вогнем та в зоні тактичних умов.

Основними видами навчальних занять з домедичної допомоги в екстремальних ситуаціях є практичні заняття.

Вони активізують навчальний процес і змагання; допомагають визначити, хто швидше  і краще виконає дію, прийом, норматив; спрямовані на те, щоб розвивати змагальний дух, прагнення рівнятися на кращих, надавати допомогу тим,  хто  невстигає,  і  мотивують їх підвищувати рівень знань, умінь і навичок.

Висока дисципліна, організованість, відповідальність учнів  і учениць  є важливою передумовою засвоєння курсу «Захист Вітчизни.  Основи медичних знань». На заняттях стосунки між учнями / ученицями та вчителем підтримують на зразок тих, що визначені статутами для військовослужбовців ЗСУ

3. Робота в групах

-         Опрацюйте визначення, запишіть у зошит

Національні інтереси — життєво важливі матеріальні, інтелектуальні і духовні цінності українського народу, визначальні потреби суспільства і держави, реалі­зація яких гарантує державний суверенітет України та її прогресивний розвиток.

Загрози національній безпеці — наявні та потенційно можливі явища і чинники, що створюють небезпеку життєво важливим національним інтересам України

Національні Збройні Сили

Розвиток національних Збройних Сил здійснюється відповідно до Закону «Про Збройні сили України».

Збройні Сили України забезпечують стримування збройної агресії проти Укра­їни та відсіч їй, охорону повітряного простору держави та підводного простору у межах територіальних вод України у випадках, визначених законом, беруть участь у заходах, спрямованих на боротьбу з тероризмом.

Військове формування — створена сукупність військових з’єднань і частин та органів управління ними, комплектованих військовослужбовцями, що при­значені для оборони України, захисту її суверенітету, державної незалежнос­ті і національних інтересів, територіальної цілісності і недоторканності в разі збройної агресії, збройного конфлікту чи загрози нападу шляхом безпосеред­нього ведення воєнних (бойових) дій.

Підготовка до захисту України — обов'язок кожного громадянина

У разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності Украї­ни, НС кожний громадянин зобов’язаний виконувати відповідні державні нор­мативно-правові положення.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над запитання

-              У чому сутність поняття національної безпеки України?

-              Якою є правова база національної безпеки України?

-              Які основні принципи гарантування національної безпеки держави?

-              Навіщо учням готуватися до захисту Вітчизни? У чому значущість курсу для вашого повсякденного життя?

-              Чому, на вашу думку, основними видами навчальних занять з домедичної допомоги в екстремальних ситуаціях є практичні заняття?

VІ.  ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника с.6-8, Закон України «Про основи національної безпеки України»,підібрати інформацію про розвиток ЗСУ.

 

 


 

 

 

 





Основні керівні документи,які регламентують викладання предмету «Захист України»

1. Закон України « Про військовий обов`язок та військову службу» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#Text

2. Закон України про основи національного спротиву

3. Закон України « Про освіту»

4. Положення про допризовну підготовку.

5.Державний стандарт базової та повної середньої освіти.

6.Типова освітня програма закладів ЗСО ІІІ ступеня.

7. Програма предмету « Захист України»,рівень стандарту.

8. Методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у ЗЗСО.

9. Накази директора школи « Про початок вивчення предмету «Захист України» та « Про закінчення вивчення предмету « Захист України».

10. Календарно-тематичне планування.                       

   

                         










































 ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО Україну.

Привіт, ми з України 😉

💙💛 Україна — це найбільша з країн, що повністю знаходяться в Європі.

💙💛 Найдавніша  згадка про українську мову була в 858 році. Після видання «Енеїди» Івана Котляревського, українська мова була прирівняна до літературної мови. Івана Котляревського і по праву вважають основоположником нової української мови.

💙💛 В сучасній українській мові, на відміну від російської, збереглися давньослов’янські назви місяців: сiчень (час вирубки лісу), лютий (люті морози), березень (тут існує кілька тлумачень: починає цвісти береза; брали березовий сік ; палили березу на вугілля), квітень (початок цвітіння берези), травень (зеленіє трава), червень (червоніють вишні), липень (початок цвітіння липи), серпень (від слова «серп», що вказує на час жнив), вересень (цвітіння вересу), жовтень (жовтіють листя), листопад (опадає листя з дерев), грудень (від слова «груда» — мерзла колія на дорозі).

💙💛 Найперша Конституція в світі була створена українцем Пилипом Орликом. 5 квітня 1710 його обрали гетьманом запорізького війська. У цей же день ним було оголошено «Конституцію прав і свобод війська Запорізького». У США Конституцію прийняли в 1787 р., у Франції та Польщі тільки в 1791 році.

💙💛 Міжнародний український гімн складається всього з шести рядків (чотири у віршах і дві в приспіві). Решта рядків гімну вважаються політично некоректними. (наприклад, “Станемо, браття, в бій кривавий від Сяну до Дону” має на увазі, претензії Україні на територію Росії та іншого "сусіда").

💙💛 Українська мова є однією з найпоширеніших мов в світі (фахівці розрізняють близько 7000 мов) і за кількістю носіїв займає 26-те місце. Також вона є другою за поширеністю серед мов слов’янського походження після російської. На території України більше 32 мільйонів осіб вільно спілкуються українською мовою.

💙💛 Також українська мова зайняла друге місце в світі за мелодійністю після італійської. Її визнали третьою найкрасивішою мовою у світі за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія і побудова речень після французької та перської мов на мовному конкурсі у Парижі (цю інформацію визнали фейком, але ми думаємо, це тому що українська мова на першому місці).

💙💛 Україна посідає четверте місце у світі за кількістю громадян з вищою освітою. Населення України належить до найбільш освічених, а кількість людей з вищою освітою на душу населення — вища за середньоєвропейський рівень.

💙💛 За лексичним запасом найбільш близькою до української мови є білоруська – 84% спільної лексики, далі йдуть польська і сербська (70% і 68% відповідно) і лише потім – російська (62%). До речі, якщо порівнювати фонетику й граматику, то українська має від 22 до 29 спільних рис з білоруською, чеською, словацькою й польською мовами, а з російською тільки 11.

💙💛 Найстарішим навчальним закладом Східної Європи вважається Києво-Могилянська академія (1615 р.), але це не так. Найстарішим навчальним закладом Східної Європи є Острозька слов'яно-греко-латинська школа (1576 р.). Це був перший вищий навчальний заклад у Східній Європі, проте статусу університету на той час не мав.

💙💛 Перший друкований буквар, виданий українським автором, мав назву «Наука до читання й розуміння слов’янського письма». Він вийшов в світ у Вільні (суч. Вільнюс) в 1596 р. стараннями Лаврентія Зизанія. До книжки було додано словник, який містив 1061 слово.

💙💛Першим букварем, виданим в Україні, був «Буквар» («Азбука»), надрукований у 1574 р. у Львові першодрукарем Іваном Федоровим. Книжка складалася з абетки, складів, зразків відмінювання і короткої читанки. До нас дійшов лише один примірник, який знайдено в Римі 1927 р. Зберігається в бібліотеці Гарвардського університету (США). Факсимільне видання було здійснено в Києві 1964 та 1974 рр.

💙💛 Запорізька Січ — суспільно-політична та військово-адміністративна організація українського козацтва — по праву вважається одним з перших демократичних утворень у світі.

💙💛Армії УПА поставили абсолютний рекорд, утримуючись на фактично окупованій території майже двадцять років. Технології та методи українських вояків вивчали навіть кубинські повстанці Фіделя Кастро.

💙💛 Найдовший музичний інструмент у світі – це українська трембіта. Її довжина може досягати чотирьох метрів, а її звуки чутні більш ніж за десять кілометрів.

💙💛 Найдовша гіпсова печера у світі і друга за протяжністю (поступається лише Мамонтовій печері в США) — має назву «Оптимістична» і знаходиться на Поділлі.

💙💛 На території України зосереджено 1/4 всіх запасів чорнозему на планеті.

💙💛 Україна входить до сімки передових виробників рослинної олії, каптоплі, цукру та свинини.

💙💛 Найдавніша відома ученим мапа, а також найстародавніше поселення Homo Sapiens знайдені в Україні: у с. Межиріччя Рівненської області. Їм близько 14,5-15 тис. років. Мапу вибито на кістці мамонта.

💙💛 Територією України пролягав один з найбільших історичних транспортних шляхів — «шлях із варяг у греки» — система річкових шляхів і волоків між ними завдовжки 3 тис. км, що пов’язувала північні землі Давньої Русі з південними руськими землями та Балтійське море з Чорним. Протягом усієї давньої історії Україна-Русь виступала мостом між світами Східної Європи і Давнім Сходом, Європою античною, візантійською і латинською.

💙💛 Джарилгач — єдиний європейський заповідник, де мешкали мустанги, а нині — багата флора й фауна, занесена до Червоної книги. Кажуть, ще якихось пару віків тому барханами Джарилгачу мандрували верблюди. Назва острова походить від тюркського “обпалені дерева”, а в грецьких джерелах Джарилгач відомий під назвою “остров Ахілла”.

💙💛 З дванадцяти лавр світу 4 знаходяться в Україні. Три православні та одна греко-католицька. Це Києво-Печерська лавра, Київ (існує з 1051), Почаївська лавра, Почаїв, Тернопільська область (з 1833), Свято-Успенська Святогірська лавра, Святогірськ, Донецька область (має статус лаври з 2004) та Свято-Успенська Унівська лавра студійського уставу (греко-католицька), Унів (з 1898). Інші лаври: в Росії – 2, в Грузії – 1, в Польщі – 1, в Румунії – 1, в Палестині – 1, в Греції – 2.

💙💛 Українці, а саме конструкторське бюро Антонова, розробили літак із найбільшою у світі вантажопідйомністю — Ан-225 «Мрія». Спочатку він проєктувався для транспортування космічних кораблів. Наразі «Мрія» виконує комерційні вантажні перевезення. (Внаслідок повітряної атаки російських військ на аеропорт Гостомель під Києвом була спалена “Мрія”, про це стало відомо 27 лютого 2022 р.)

💙💛 Перший рамковий вулик винайдено в Україні у 1814 р. Петром Прокоповичем. Україна в останні роки впевнено зберігає місце в трійці світових лідерів з виробництва меду. Випереджаючи країни Європи за обсягами виробництва меду в кілька разів, Україна є одночасно першою в світі з виробництва меду на душу населення (1,5 кг).

💙💛 Перша гасова лампа винайдена у Львові працівниками аптеки «Під золотою зіркою» Ігнатієм Лукасевичем та Яном Зехом у 1853 р. Того ж року у львівському шпиталі була проведена перша хірургічна операція при освітленні гасовою лампою. Згодом гасова лампа була представлена на міжнародній виставці в Мюнхені, винахід був відзначений там спеціальною грамотою.

💙💛 Найглибша у світі Станція метро знаходиться у Києві – це «Арсенальна». Вона проходить під землею на глибині 105 м. Станцію біля будівлі парламенту побудували в 1960 р., однією з перших. За деякими даними, у тунелях біля «Арсенальної» є таємні схованки для політичної верхівки.

💙💛 Найкоротша головна вулиця, але водночас одна з найширших і мальовничих — вулиця Хрещатик у столиці України Києві.

💙💛 Одна з найвідоміших у світі різдвяних пісень — це «Щедрик», народна пісня, записана українським композитором Миколою Леонтовичем. Світ знає її як Carol of the Bells або Ring Christmas Bells. Зазвичай на Youtube різні виконання «Щедрика» набирають мільйони переглядів.

💙💛 Українські народні пісні спонукали багатьох композиторів до написання світових музичних шедеврів. Наприклад, в основі композиції Summertime — арії, яку написав Джордж Гершвін у 1935 р. для опери «Поргі та Бесс», однієї з найвідоміших пісень у світі — лежить українська колискова «Ой, ходить сон коло вікон». Цю композицію Гершвін почув у Нью-Йорку у виконанні Українського Національного Хору під керівництвом Олександра Кошица. Почув — і написав одне з найгеніальніших і найвідоміших джазових творінь. З моменту написання композиції її виконали безліч виконавців, але найвідомішим лишається Summertime у виконанні Луї Армстронга, Елли Фіцджеральд, а також Чарлі Паркера.

💙💛 Кобзарі визнавали авторство лише Григорія Сковороди і Тараса Шевченка. Решта усні поетичні тексти цитувалися без вказівки авторства.

💙💛 Пам’ятники відомому українському поетові Тарасу Шевченку встановлено 1384 пам’ятники по всіх куточках світу.

💙💛 Пабло Пікассо був у захваті від робіт української художниці Катерини Білокур (1900-1961). Коли в 1954 р. він побачив її роботи на виставці, то сказав, що вони геніальні і порівняв Катерину з найвідомішою у всьому світі художницею Серафін Луїс.

💙💛 Микола Сядристий підкував блоху та зробив ще безліч неймовірних творів мистецтва. Волосся, просвердлене по всій довжині і відполіроване зверху і всередині до прозорості. У середину волосся вставлена виготовлена гілочка троянди, товщина якої 0,05 мм. Творчість цього майстра утвердило у світі появу нового поняття — «мікромініатюра», якого раніше не було ні в енциклопедіях, ні в словниках.

💙💛 Одна з найбільших пустель Європи знаходиться саме в Україні в Херсонській області та займає площу 210 000 га.

💙💛 У Чорному морі виявили єдину у світі підводну річку. Британські вчені знайшли на дні Чорного моря єдину у світовому океані підводну річку. Це відкриття зробили вчені з англійського університету Лідс, які проводили тут наукові дослідження. З'ясувалося, що довжина річки становить 37 морських миль, ширина – понад півмилі, а швидкість течії води – 4 милі на годину (близько 7,5 км/год). Річка переносить колосальні обсяги води – 22 тис. кубічних метрів за секунду. Якби ця річка була на суші, то займала б шосте місце у світі за цим показником.

💙💛 Найстарішим деревом в Україні вважається 1300-річний дуб в урочищі Юзефін Рівненської області.

💙💛 Український “Південмаш” (Дніпропетровськ) виробляє найбільш екологічно чисті ракети-носії у світі.

💙💛 Під час англо-бурської війни (Південна Африка) в 1899-1902 рр. командир одного з загонів бурів, українець Юрій Будяк, врятував від розстрілу одного молодого англійського журналіста. Згодом останній допоміг Будяку вступити до Оксфордського університету. В 1917 р. Юрій працював в уряді Української Народної Республіки. В 1943 р. Юрій Будяк помер в радянському концтаборі. Англійського журналіста звали Вінстон Черчилль.

💙💛 Україна має найбільшу кількість фахівців у галузі IT в Європі. Наразі 100 тисяч українських IT-працівників заробляють на життя програмуванням.

💙💛 Паверліфтер Дмитро Халаджі внесений до Книги рекордів Гіннесса, як автора понад два десятки рекордів.

🍔 Третій найвідвідуваніший у світі Макдональдс — у Києві, біля залізничного вокзалу. Цей заклад незмінно потрапляє до п'ятірки найбільш жвавих Макдональдсів світу.


Немає коментарів:

Дописати коментар